Homosexualitet och Bibeln

Jag tänkte att jag skulle slippa ta upp religion mer i den här bloggen, dels därför att det är ett ämne som upprör många människor och dels därför att jag inte är så hemskt insatt i det. Men efter att ha fått en kommentar igår från en anonym person som lämnade namn på utdrag ur Bibeln så kände jag att jag behövde ta upp det här eftersom det uppenbarligen är någonting som det behöver pratas om.

Kommentaren jag fick såg ut exakt såhär:


Det kanske är lite svårt att se, men det är som sagt namn på utdrag ur Bibeln. Jag kollade upp de olika utdragen och självklart handlade de om homosexualitet, vilken synd det är och hur vi homosexuella ska brinna i helvetet på grund av vår "livsstil" och våra "val" (när ska folk fatta att man inte väljer att bli gay? Valde du som skrev den här kommentaren att vara straight?).

Först och främst vill jag bara säga att jag respekterar alla religioner. Jag är inte själv religiös men jag respekterar de människor som har en tro. I gengäld förväntar jag mig att själv bli respekterad för den person som jag är och de värderingar som jag har. Det är för mig helt oförståeligt hur någon som är kristen kan hata homosexuella, för kristendomen är väl en religion som ska sprida kärlek? Annica (http://mittklantigastudentliv.blogspot.com/) hade lämnat en riktigt bra kommentar som svar till det här, hon skrev såhär:


Jag har själv inte läst Bibeln så jag är väldigt glad över att Annica lämnade den här kommentaren och upplyste i alla fall mig.

Någonting annat jag skulle vilja säga om det här är att varför skulle Gud skapat oss som homosexuella om det var en sådan stor synd? Ska han inte älska oss alla precis som vi är? Eftersom Han ska ha skapat kärlek, varför har Han då gjort den till någonting fult om den råkar infinna sig mellan två människor av samma kön? Som jag ser det är all kärlek som inte skadar någon positiv, det är min fasta åsikt.

Och varför vissa religiösa att de måste fördöma homosexuella? Vad ger dem rätten att säga att den kärlek vi känner till samma kön är fel och en synd? Jag är som sagt inte religiös och det är till största delen eftersom jag inte kan tänka mig att tro på en Gud som skulle fördöma min kärlek till andra människor. Den Gud som fördömer den människa Han ska ha skapat är inte en Gud jag vill eller kan tro på. Dock respekterar jag de som är troende av hela mitt hjärta, så länge de respekterar mig.



Ska ni förresten lämna sådana där kommentarer, skriv gärna ett namn eller länka till er blogg eller e-mail. Skriver man sin åsikt ska man stå för den också.

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.watchtower.org/z/200702b/article_01.htm

2011-11-29 @ 20:59:42
Postat av: Annica

Återigen anonym.. Du verkar vara en Jehovas vittnen, ni är inte direkt kända för att vara hänsynsfulla. ;)

2011-11-30 @ 05:31:14
URL: http://mittklantigastudentliv.blogspot.com
Postat av: Lena

Bibeln talar om att vi inte ska dömma varandra. Den sähger tex den utan synd kastar första stenen ( vem är utan synd? Ingen mer än Jesus). Ta bort bjälken ur ditt eget öga innan du tar bort stickan ur någon annans. Bibeln talar också om att man själv ska pröva Guds ord och se vad som är gott/bra. Liksom kärleksbudet som är det största budet enligt bibeln. Tror kärlek dörmed är viktigare än hat!



Låt var och en leva sina liv efter sin övertygelse utan att dömma andra. Det sköter Gud!

2011-12-14 @ 20:39:25
Postat av: Denise

Och för att tillägga bara så har homosexualitet en gång i tiden (romartiden) ansetts vara den högsta kärleken som då fanns.

Förstår inte dessa människor som ska klanka ned på dig, din blogg, och faktiskt alla homosexuella. Är själv det och om jag vore du skulle jag inte lägga ned någon tid på att besvara de här idioterna.. De förtjänar ingen uppmärksamhet.



Ha det bra :)

2011-12-17 @ 10:59:07
Postat av: Jimmy Söderberg

Hej!

Anledningen till att jag skriver en kommentar här är att jag blir ledsen och upprörd när kristna skickar bibelord utan att förklara eller ge en korrekt bild av vad texten säger. På min sida så skriver jag mycket om homosexualitet och Bibeln. Jag är övertygad om att det är en synd att leva ut sin homosexualitet och att man kan bli fri från sina homosexualla tankar. Jag tror dock inte att man blir "botad" från det eftersom jag inte ser det som en sjukdom utan bara som en synd. Jesus ÄLSKAR alla homosexuella och det var därför han gav sitt liv för dom. En människas problem är inte om man är homosexuell eller inte, människans problem är synden. Inte bara homosexuell synd utan ALL synd en människa kan begå (lögn, förtal, stöld, hat mm) Det är SYNDEN som skiljer en människa från Gud INTE homosexualitet.



Mvh

Jimmy Söderberg (sexrevolution.se)

2012-01-18 @ 12:37:32
URL: http://www.sexrevolution.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0